Σάββατο 25 Απριλίου 2015

Mafia war κατά της Ελλάδας στο eurogroup: πολεμούν το New Deal με νύχια και με δόντια...

κι ενώ οι "διαπραγματεύσεις" συνεχίζονται...

Το "ανέντιμο Plan B" των πιστωτών
...και των "λαγών" τους

ανάλυση του tvxs
Μ’ ένα "ανέντιμο Plan B", όπως θα έλεγε ίσως κι ο "τυχοδιώκτης" Γιάνης Βαρουφάκης, οι πιστωτές σπέρνουν με νάρκες κάθε πολιτική δίοδο προς το new deal που επιδιώκει η κυβέρνηση με την Ευρώπη.
Το εν λόγω σχέδιο δεν είναι ούτε το Grexit, ούτε το Graccident με το οποίο απείλησε ευθέως στο χθεσινό Eurogroup ο - γνωστός «λαγός» του Σόιμπλε - υπουργός Οικονομικών της Σλοβενίας, προκαλώντας τον Γιάνη Βαρουφάκη να μιλήσει για «ανέντιμα» και «αντιευρωπαϊκά» σενάρια. Δεν είναι επίσης ούτε τα προειδοποιητικά πυρά περί capitals controls, ούτε η πλήρης πιστωτική ασφυξία την οποία υπαινίχθηκε επίσης χθες ο Μάριο Ντράγκι.
Το «ανέντιμο Plan B» του σκληρού κλαμπ των πιστωτών είναι απλά ο σταθερός και κλιμακούμενος τορπιλισμός κάθε δυνατότητας για έναν πραγματικά «έντιμο συμβιβασμό».
Με το Grexit να έχει αποκλειστεί οριστικά και αμετάκλητα στο ανώτατο πολιτικό επίπεδο από τον άξονα Μέρκελ - Γιούνκερ, η «φράξια των γερακιών» πυροβολεί κατά ριπάς το πολιτικό κεφάλαιο της κυβέρνησης Τσίπρα. Με στόχο να την σύρει, την ύστατη ώρα, σε συμφωνία άτακτου συμβιβασμού, τραυματισμένη και βαριά εκτεθειμένη απέναντι στους ίδιους τους ψηφοφόρους της.

«Οι πιέσεις κατά της χώρας είναι αναμενόμενο ότι θα ενταθούν όσο πλησιάζει η ώρα της συμφωνίας», σημείωναν πηγές του Μαξίμου μετά το χθεσινό... πολεμοχαρές Eurogroup, ενώ για «τακτικές υπονόμευσης μέχρι την τελευταία στιγμή» μίλησε και ο υπουργός Οικονομικών.

Τις εν λόγω τακτικές επιβεβαιώνουν και παράγοντες που βρίσκονται κοντά στις διαπραγματεύσεις τονίζοντας ότι «είναι αστεία τα επιχειρήματα περί ανύπαρκτης μεταρρυθμιστικής λίστας» και πως «η δουλειά που ήδη έχει γίνει στο Brussels Group είναι βαθιά και απολύτως τεκμηριωμένη». Ο ίδιος ο Γιάνης Βαρουφάκης, άλλωστε, άφησε χθες από τη Ρίγα ευθείες αιχμές ακόμη και για τον ρόλο του επικεφαλής του EuroWorkingGroup Τόμας Βίζερ, ενώ κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για «επιχείρηση αποδόμησης κάθε προόδου σε μεσαίο πολιτικό και τεχνοκρατικό επίπεδο».

Σ' αυτή την «επιχείρηση» εντάσσουν οι ίδιες πηγές και την - ευρωπαϊκή και εγχώρια - στοχοποίηση του υπουργού Οικονομικών. «Ο Βαρουφάκης», τόνιζε κυβερνητικό στέλεχος, «δεν πάει στην Ευρώπη για να κομίσει τις προσωπικές του απόψεις. Δεν είναι δική του απόφαση ότι δεν κόβουμε τις συντάξεις. Ο Βαρουφάκης μεταφέρει τις κεντρικές κυβερνητικές θέσεις. Και τον χτυπούν για να χτυπήσουν την κυβέρνηση και να εγκλωβίσουν τον Τσίπρα».

Παρά τις πολεμικές ιαχές στην Ευρώπη, πάντως και το κλίμα... Αρμαγεδδώνα στα συστημικά media, το Μαξίμου αντιμετωπίζει την κατάσταση με ψυχραιμία και «ρεαλιστική αισιοδοξία». Κύκλοι του Μαξίμου και του οικονομικού επιτελείου επέμεναν χθες πως η συμφωνία θα κλείσει σύντομα, ενδεχομένως και πριν από τις 11 Μαίου, κι έδειχναν σταθερή εμπιστοσύνη στους πολιτικούς διαύλους που έχουν ανοίξει ανάμεσα στον πρωθυπουργό και την γερμανική καγκελαρία. Η ίδια η Άνγκελα Μέρκελ, βεβαίως, επέλεξε ρόλο... παρατηρητή στη χθεσινή σύρραξη και περιορίστηκε να επαναλάβει ότι «θα κάνουμε το παν για διασφαλιστεί η παραμονή της Ελλάδας στο ευρώ». Το πώς ακριβώς εννοεί αυτό «το παν» θα φανεί μέσα στις επόμενες μέρες...


Ένα New Deal για την Ελλάδα

     του Γιάνη Βαρουφάκη

Την άποψη ότι οι διαφωνίες για μία συμβιβαστική συμφωνία δεν είναι αγεφύρωτες εκφράζει ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης σε άρθρο του, υπό τον τίτλο "Ένα New Deal για την Ελλάδα" στο Project Syndicate. Όπως σημειώνει τόσο Ελλάδα όσο και Ευρώπη συμφωνούν στα σημεία που πρέπει να μεταρρυθμιστούν, έχουν ωστόσο διαφορετική προσέγγιση αναφορικά με τη μέθοδο της απαιτούμενης δημοσιονομικής εξυγίανσης αλλά και τη στήριξη που θα πρέπει αυτή να τυγχάνει από τον λαό.

Οι κοινοί μεταρρυθμιστικοί στόχοι


Σύμφωνα με τον Γιάνη Βαρουφάκη Ελλάδα και Ευρώπη έχουν πολλούς κοινούς τόπους συμφωνίας. «Το φορολογικό σύστημα της Ελλάδας χρειάζεται να αναμορφωθεί και οι φορολογικές αρχές θα πρέπει να ελευθερωθούν από πολιτικές και επιχειρηματικές επιρροές», αναφέρει ο υπουργός Οικονομικών και προσθέτει:
«το συνταξιοδοτικό σύστημα είναι σε κακή κατάσταση. Τα πιστωτικά κυκλώματα της οικονομίας έχουν σπάσει. Η αγορά εργασίας έχει πληγεί από την κρίση και είναι βαθιά κατακερματισμένη, με την ανάπτυξη της παραγωγικότητας να έχει χάσει την ορμή της. Η δημόσια διοίκηση είναι σε επείγουσα ανάγκη να εκσυγχρονιστεί και οι δημόσιοι πόροι θα πρέπει να χρησιμοποιούνται πιο αποτελεσματικά. Συντριπτικά εμπόδια εμποδίζουν τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Ο ανταγωνισμός στις αγορές προϊόντων είναι υπερβολικά οριοθετημένος. Και η ανισότητα έχει φτάσει σε εξωφρενικά επίπεδα, εμποδίζονταν την κοινωνία να ενωθεί πίσω από τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις», σημειώνει ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών απαριθμώντας τα ζητήματα που τόσο η Ελλάδα όσο και οι εταίροι της κρίνουν ότι χρήζουν μεταρρυθμίσεων.

Στοιχειοθετώντας ωστόσο τα σημεία που οι δύο πλευρές προσκρούονται, υπογραμμίζει ότι η συμφωνία για ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο για την Ελλάδα «θα απαιτήσει να ξεπεραστούν δύο εμπόδια: πρώτα θα πρέπει να συμφωνήσουμε πώς θα προσεγγίσουμε τη δημοσιονομική εξυγίανση της Ελλάδας. Δεύτερον, χρειαζόμαστε μια ολοκληρωμένη μεταρρυθμιστική ατζέντα στην οποία θα συμφωνήσουν όλα τα μέρη και η οποία θα υποστηρίζει την πορεία εξυγίανσης και θα εμπνέει εμπιστοσύνη στην ελληνική κοινωνία».

Η μέθοδος της δημοσιονομικής εξυγίανσης


Ξεκινώντας με τη δημοσιονομική εξυγίανση ο κ. Βαρουφάκης σημειώνει ότι το θέμα που θα πρέπει να εξεταστεί είναι η μέθοδος. Όπως εξηγεί, η τρόικα έχει τα τελευταία χρόνια βασιστεί στη μέθοδο της αναδρομικής επαγωγής: ορίζουν μια ημερομηνία (για παράδειγμα το έτος 2020) και έναν στόχο για το χρέος ως προς το εθνικό εισόδημα (για παράδειγμα 120%) που θα πρέπει να έχει επιτευχθεί πριν θεωρηθεί ότι οι αγορές είναι έτοιμες να δανείσουν στην Ελλάδα με λογικά επιτόκια. Τότε, με βάση αυθαίρετες παραδοχές σχετικά με τους ρυθμούς ανάπτυξης, τον πληθωρισμό, τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις κλπ. υπολογίζουν τα πρωτογενή πλεονάσματα που χρειάζονται κάθε χρόνο, δουλεύοντας προς τα πίσω στο παρόν.

Τα αποτελέσματα της μεθόδου αυτής, όπως θεωρεί η κυβέρνηση, είναι μια παγίδα λιτότητας, αναφέρει ο υπουργός Οικονομικών. Όταν η δημοσιονομική εξυγίανση στρέφεται σε ένα προκαθορισμένο δείκτη χρέους/ΑΕΠ που θα πρέπει να επιτευχθεί σε ένα προκαθορισμένο σημείο στο μέλλον, τα πρωτογενή πλεονάσματα που χρειάζονται για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί είναι τέτοια που το αποτέλεσμα στον ιδιωτικό τομέα υπονομεύει τους ρυθμούς ανάπτυξης και έτσι εκτροχιάζει την προγραμματισμένη δημοσιονομική πορεία. Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίο τα προηγούμενα σχέδια δημοσιονομικής εξυγίανσης για την Ελλάδα έχασαν τόσο θεαματικά τους στόχους τους.

Ο υπουργός Οικονομικών σημειώνει ότι η θέση της κυβέρνησης είναι πως αυτή η μέθοδος θα πρέπει να εγκαταλειφτεί.

Στην αντίθετη κατεύθυνση, ο Γιάνης Βαρουφάκης σημειώνει ότι θα πρέπει να χαράξουμε ένα σχέδιο που θα βλέπει το μέλλον με βάση λογικές παραδοχές για τα πρωτογενή πλεονάσματα συμβατές με τους ρυθμούς ανάπτυξης, τις καθαρές επενδύσεις και την ανάπτυξη των εξαγωγών που θα μπορεί να σταθεροποιήσει την ελληνική οικονομία και το λόγο χρέους της Ελλάδας. Αν αυτό σημαίνει ότι το χρέος θα ξεπεράσει το 120% του ΑΕΠ το 2020, τότε μπορούμε να επινοήσουμε έξυπνους τρόπους για να εξορθολογήσουμε, αλλάξουμε ή αναδιαρθρώσουμε το χρέος – έχοντας κατά νου τον στόχο της μεγιστοποίησης της πραγματικής τρέχουσας αξίας στους πιστωτές της Ελλάδας.

Η μεταρρυθμιστική παγίδα

Το δεύτερο εμπόδιο που αναφέρει ο υπουργός είναι η «μεταρρυθμιστική παγίδα». Όπως αναφέρει, το προηγούμενο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, έχει για βάση του την εσωτερική υποτίμηση, περικοπές στους μισθούς και συντάξεις, την απώλεια των προστατευτικών δομών στην αγορά εργασίας και την ιδιωτικοποίηση περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου.

Οι εταίροι μας θεωρούν ότι – με την πάροδο του χρόνου –η ατζέντα αυτή θα δουλέψει. Εάν οι μισθοί υποχωρήσουν περαιτέρω, η απασχόληση θα αυξηθεί. Ο τρόπος να θεραπευτεί ένα συνταξιοδοτικό σύστημα σε κακή κατάσταση είναι να μειωθούν οι συντάξεις. Και οι ιδιωτικοποιήσει θα πρέπει να έχουν στόχο υψηλότερες τιμές πώλησης για να αποπληρωθεί το χρέος απ’ ό,τι πολλοί συμφωνούν (σε ιδιωτική βάση) είναι μη βιώσιμο.

Αντίθετα, η κυβέρνηση μας θεωρεί ότι το πρόγραμμα αυτό έχει αποτύχει, αφήνοντας τον πληθυσμό κουρασμένο από τις μεταρρυθμίσεις. Η καλύτερη απόδειξη αυτής της αποτυχίας είναι ότι παρά την τεράστια μείωση των μισθών και του κόστους, η ανάπτυξη των εξαγωγών είναι επίπεδα (η εξάλειψη του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών οφείλεται αποκλειστικά στην κατάρρευση των εισαγωγών).

Ο υπουργός Οικονομικών τονίζει ότι νέες περικοπές στους μισθούς δεν θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό, οι οποίες είναι εγκλωβισμένες σε μια πιστωτική κρίση. Και νέες περικοπές στις συντάξεις δεν θα αντιμετωπίσουν τις πραγματικές αιτίες των προβλημάτων του συνταξιοδοτικού συστήματος (χαμηλή απασχόληση και εκτεταμένη μαύρη εργασία). Τα μέτρα αυτά θα προκαλέσουν απλώς περαιτέρω ζημιά στο ήδη πιεσμένο κοινωνικό ιστό της Ελλάδας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να δώσει την υποστήριξη που τόσο απεγνωσμένα χρειάζεται το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα.

Ένα χάσμα που δεν είναι αγεφύρωτο

Οι διαφωνίες με τους εταίρους μας δεν είναι αγεφύρωτες, υπογραμμίζει ο Γιάννης Βαρουφάκης. Η κυβέρνηση μας είναι πρόθυμη να εξορθολογήσει το συνταξιοδοτικό σύστημα (για παράδειγμα, περιορίζοντας τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις), να προχωρήσει σε μερική ιδιωτικοποίηση των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων, να αντιμετωπίσει τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια που φράζουν τα πιστωτικά κυκλώματα, να δημιουργήσει μια ανεξάρητη φορολογική αρχή και να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα.

Οι διαφορές που παραμένουν αφορούν το πώς αντιλαμβανόμαστε τις σχέσεις μεταξύ των διάφορων μεταρρυθμίσεων και του μακροοικονομικού περιβάλλοντος.

«Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να βρούμε κοινό έδαφος αμέσως. Η Ελληνική κυβέρνηση θέλει μια πορεία δημοσιονομικής εξυγίανσης που θα είναι λογική, και θέλουμε τις μεταρρυθμίσεις που όλες οι πλευρές πιστεύουν ότι είναι σημαντικές. Η αποστολή μας είναι να πείσουμε τους εταίρους μας ότι οι δεσμεύσεις μας είναι στρατηγικές, αντί για κινήσεις τακτικής και η λογική μας υγιής. Δικό τους καθήκον είναι να εγκαταλείψουν μια στρατηγική που έχει αποτύχει», καταλήγει.

Πηγή: Project Syndicate
Μετάφραση: capital.gr

4 σχόλια:

  1. Οι στόχοι της κυβέρνησης είναι σωστοί. Απλώς οι κόκκινες γραμμές προς στιγμή είναι μη εφικτές.
    Ένας συμβιβασμός, όπως το θέλει το 72% των πολιτών, είναι ζωτικής σημασίας για την χώρα αν δεν θέλουμε να έχουμε καταστροφή συγκρίσιμη με το 1922. Οι δικές μου πληροφορίες, από το Βερολίνο, λένε ότι οι θεσμοί ζητούν περικοπές σε συντάξεις και μισθούς στα ανώτερα ρετιρέ. Προστασία εργαζομένων έχει νόημα όταν υπάρχει εργασία και όταν υπάρχει χώρα και κανείς δεν μπορεί να σου απαγορέψει με την έξοδο από τα μνημόνια σταδιακή επαναφορά των εργασιακών συμβάσεων. Το ποσοστό ανάπτυξης που είναι απαραίτητο για τις υποχρεώσεις της χώρας μετά το 2020 είναι αντιστρόφως ανάλογο με τον χρόνο αποπληρωμής. Μια επιμήκυνση του χρόνου, ένας άλλος τρόπος κουρέματος, που είναι στο τραπέζι από το 2012 (δια στόματος Schäuble) είναι δυνατόν να κάνει αναγκαία μια ανάπτυξη κάτω του 2%. Αυτό δεν θέλουμε;

    Δεν είπε η Μέρκελ ΄΄να κάνουμε ότι μπορούμε ...΄΄ είπε ΄΄να γίνει ότι είναι δυνατόν....΄΄.

    Μετά την επίσκεψη Τσίπρα στο Βερολίνο πλήρη αδιαφορία από Μέρκελ και Γερμανία τι θα γίνει με την Ελλάδα. Δεν είναι αλήθεια ότι τα βρήκαν. Η έμμεση πίεση σε άλλα κράτη από την Γερμανία (Φινλανδία, Ολλανδία, Αυστρία, Σλοβακία, Σλοβενία και αλλού) όταν υπήρχαν προβλήματα, δεν υπάρχει πλέον. Αυτό μας αφήνουν οι Γερμανοί να το αισθανθούμε στο πετσί μας. Η τύχη μας είναι στα χέρια μας και το τονίζουν διαρκώς σε κάθε ευκαιρία ( και Ομπάμα, Αξιωματούχοι από Αμερική και Ευρώπη). Αυτήν την στιγμή δεν έχουμε άλλη επιλογή, δυστυχώς. Αν δεν συμβιβαστούμε δεν μας σώζει κανείς. Όλες οι κόκκινες γραμμές θα πρέπει να χαραχθούν μετά από 2-3 χρόνια, σε τελευταία ανάλυση δικό μας είναι το κράτος, όχι των Γερμανών.

    Δημήτρης Γουμάγιας,
    μέλος των Πράσινων της Γερμανίας, πρώην δημοτικός σύμβουλος στο Βερολίνο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εάν είναι έτσι Δημήτρη, το τι θα κάνουμε δεν πρέπει να το αποφασίσει ένα δημοψήφισμα ή εκλογές; Η κυβέρνηση έχει εντολή "μέσα στο ευρώ χωρίς άλλη λιτότητα" - αν οι γερμανοί αποφάσισαν να συνεχίσουν την λιτότητα και το πρόγραμμα των μνημονίων, ο λαός πρέπει να πάρει τις αποφάσεις του - όχι η κυβέρνηση. Την ξεπερνά η κατάσταση που συνάντησε. Δεν έχει εντολή σχετικά.

      Διαγραφή
  2. Λάθος. Η κατάσταση ήταν αναμενόμενη. Σχετικά άρθρα μου τον Γενάρη και Δεκέμβρη. Όφειλε η κυβέρνηση να την γνωρίζει. Ακόμη και τώρα υπάρχει η συγκατάθεση των πολιτών για συμφωνία σε ποσοστό 72%. Η σταθεροποίηση της κατάστασης είναι ευθύνη της κυβέρνησης, δυστυχώς σε χαμηλά επίπεδα. Ένα δημοψήφισμα ή εκλογές δεν ωφελεί σε τίποτε. Απλός είναι άλλοθι και μετάθεση ευθύνης στους πολίτες. Αν δεν μπορείς να πάρεις ευθύνες τότε δεν έχεις ηθικό δικαίωμα να βάζεις υποψηφιότητα, είσαι άχρηστος για την χώρα. Επειδή δεν πιστεύω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι άχρηστος για την χώρα, το αντίθετο, και πιστεύω ότι έχει να προσφέρει πολλά πρέπει να πάρει τις αποφάσεις του. Μετά έχουμε μεγάλο δρόμο να αναπτύξουμε την χώρα.

    Δημήτρης, Βερολίνο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η νέα συμφωνία θα έχει μεγάλη σημασία για την τροπή που θα πάρουν τα πράγματα για τα επόμενα πολλά χρόνια και στην Ελλάδα (δυνατότητα ανασυγκρότησης) και στην Ευρώπη (πορεία ενοποίησης). Είναι κάτι η έγκρισή της σαν την έγκριση του ευρωπαϊκού συντάγματος - δεν είναι κάτι σύνηθες ακόμη και εάν ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να το χειριστεί μόνος του - αλλά δεν έχει καν το 50+1 που απαιτούν οι μεγάλες αποφάσεις. Ένα δημοψήφισμα επικύρωσης νομίζω είναι εκ των ουκ άνευ σε αυτήν την περίπτωση.

      Διαγραφή

Θέλετε να βάλετε ενεργό link στο σχόλιό σας; BlogU